תביעה נזקי גוף תאונות דרכים

שלומית ברק, עו"ד

שלומית ברק, עו"ד

משרד עורכי דין נזיקין

כל אדם עשוי ליפול קורבן לתאונה אשר פוגעת בגופו. יש מצבים שבהם ניתן לראות בנזק שנוצר תוצאה של כוח עליון או שאין גורם ברור אשר ניתן לתלות בו את האשם. אך ישנם מקרים שבהם כל מי שעיניו בראשו יוכל להבין כי הפגיעה נוצרה בשל רשלנות או מחדל של אדם או גורם כלשהו. במצב כזה, ניתן להגיש תביעה נזקי גוף כנגד הגורם, שיכול להיות אדם פרטי, מעסיק, חברת ביטוח, רשות שלטונית או חברה.

דוגמאות לנזקי גוף שניתן להגיש בגינן תביעה

למען הבנתו של הקורא הסביר, אספנו דוגמאות מהחיים, של נזקי גוף שבגינן הוגשו תביעות לבתי המשפט ובדרך כלל גם נפסקו פיצויים משמעותיים:

  • אדון נכנס למסעה והחליק בשל מים שנשפכו ולא נוקו בזמן. המסעדה לא נהגה כפי שמצופה ממנה על מנת לדאוג לרצפה יבשה ולא מחליקה. תביעת נזקי גוף הוגשה כנגד המסעדה.
  • גברת נכנסה לחנות נעליים ושם נשמטה קופסה ממדף גבוה והאישה נחבלה בראשה. גם במקרה זה הוגשה תביעת גוף מסוג נזיקין, כנגד החנות.
  • אדם נפל ברחוב והסתבר כי האשמה הייתה במכסה של ביוב שבלט מעל פני המדרכה. הוגשה תביעת נזקי גוף כנגד הרשות – תביעה נגד עירייה המקומית שבשטחה אירע המצב הזה.

עובדות חשובות אודות תביעה נזקי גוף

  • ברוב המוחלט של המקרים, תביעה של נזקי גוף מוגשת כנגד הגורם שניתן לראות בו אחראי לתנאים שיצרו לנזק.
  • את הליך התביעה מנהל בדרך כלל עורך דין המתמחה בנזקי גוף, נזיקין ורשלנות.
  • סכום התביעה צריך להיבחן במונחי הנזקים שנגרמו למי שנפגע.
  • הנזקים עשויים לכלול נזק ישיר, אלמנט של סבל, פיצוי בשל נזקים עקיפים, למשל אובדן השתכרות וכן פיצוי בשל כיסוי הוצאות ישירות (למשל עלות פינוי באמבולנס לבית החולים).

תאונת דרכים הינה לכאורה אירוע ברור שבו רכב פוגע בהולך רגל או רכב פוגע ברכב ואז נוסעי כלי הרכב נפגעים.

במקרים כגון אלה המצב המשפטי ברור. להולך רגל שנפגע יש עילת תביעה נגד הביטוח של הרכב שפגע בו. לנוסע שנפגע יש עילת תביעה נגד ביטוח החובה של הרכב בו נסע או נהג.

בין שתי אפשרויות מובהקות אלה יש אינספור דוגמאות אשר לא ברור האם מדובר בתאונת דרכים וכן לא ברור את מי יש לתבוע.

 

דוגמאות למקרים מיוחדים:

פגיעה בנהג רכב הנמצא בשולי הדרך

אדם עמד לנסוע במשאית ובה תא קירור להובלת ביצים. הוא התניע את המשאית, ירד ממנה כדי להפעיל את יחידת הקירור. המתג להפעלת תא הקירור נמצא בדופן נגרר המשאית. פתאום הגיע רכב פרטי ופגע בו. המשאית חנתה במקום אסור וגלגלי הנגרר האחוריים נמצאים על הכביש. התעוררה השאלה האם יש לחייב את מבטח המשאית בה עשה התובע שימוש או את נהג הרכב הפרטי או שמא מדובר בתאונה מעורבת של שני כלי רכב

בית המשפט קבע כי התובע לא עשה כל שימוש מוכר במשאית ולכן הוא אינו משתמש לא התקיימה אף אחת מן החלופות כמו כניסה לרכב יציאה מן הרכב או הכנה לקראת כניסה לרכב או נסיעה. בנוסף לא מתקיימת החזקה המרבה של פגיעה ברכב החונה חניה אסורה וזאת כי לא היה מגע בין הרכב הפוגע לבין המשאית. בית המשפט קבע כי מבטח הרכב הפרטי חב במלוא הנזקים שנגרמו לתובע.

פגיעה בזמן שהעובד היה על כף טרקטור והכף השתחררה

אדם שעבד באתר בניה והתבקש להעביר מס' קונטיינרים ממקום למקום. נהג הטרקטור הגיע מול קונטיינר אחד והנפגע עלה על הקונטיינר כדי לכוון את נהג הטרקטור. לאחר מכן העובד הניח רצועה שרתם ל2 פינות הקונטיינר על מזלג כף הטרקטור. לאחר מכן הוא התקדם מהקונטיינר אל כף הטרקטור כדי לבדוק שהרצועה מתוחה וקשורה היטב לשיני הכף. לפתע הרצועה השתחררה בפינה אחת ומעוצמת כוח המשיכה קפץ הטרקטור עם הכף והתובע עף באוויר ונפל על הרצפה. נקבע שהאירוע הוא חריג מאחר ומדובר בפריקה וטעינה ולכן אין מדובר בתאונת דרכים. רק כאשר מסתיימת הטעינה ויש מצב של נפילה של מטען זה יוכר כתאונת דרכים

תאונה בה נפגע הולך רגל ללא מגע עם הרכב

אשה טענה שבעת שרכבה על אופניים הבחינה ברכב מגיע הסתובבה נבהלה ואיבדה שיווי משקל. בית המשפט דוחה את התביעה וקובע כי לא מדובר בבלימת פתע סמוכה או בהופעת רכב באופן בלתי צפוי. התובעת הבחינה ברכב בזמן שהיה 50 מ' ממנה ולכן הנפילה אין יסודה ברכב. מכאן ראוי להדגיש כי כאשר נוהג ברכב פונה באופן פתאומי ובלתי צפוי ורוכב האופניים מאבד שליטה עקב כך סביר שהתוצאה תהיה שונה. כאשר אדם ניבהל מרכב בנסיבות מוצדקות, נופל ונחבל סיכוי רב כי מדובר בתאונת דרכים

כניסה לרכב ויציאה מרכב

אם אדם עומד להיכנס לרכב ונופל ונפגע או עומד לצאת מרכב ונופל ונפגע הרי שזו תאונת דרכים והנפגע זכאי לפיצוי מאת מבטח הרכב.

תביעה נזקי גוף, תביעת נזקי גוף

מאמרים נוספים

שלומית ברק – עורכת דין רשלנות רפואית

אל תתפשרו על הזכויות שלכם!

צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מעורכת הדין שלומית ברק

דילוג לתוכן