שלומית ברק

משרד עורכי דין רשלנות רפואית

רשלנות רפואית בלידה

עורכת דין שלומית ברק עוסקת בתחום הרשלנות הרפואית למעלה משלושים שנה, כאשר ברזומה שלה נרשמו עשרות ומאות הצלחות בתיקי רשלנות רפואית בזכות הידע המשפטי והבקיאות בחוק ובפסיקה

לידה מהווה את אחד האירועים המרגשים בחיינו, אולם למרבה הצער, לעיתים מתפתחים בה סיבוכים הגורמים לנזק פיזי לרך הנולד ו/או ליולדת. כאשר מדובר בנזק שהנו תוצאה של רשלנות רפואית, קמה עילה של תביעת נזקי גוף. במאמר זה נתייחס כדוגמא לשני מקרים נפוצים של רשלנות רפואית בלידה: בעת ניתוח קיסרי ותופעה של פרע כתפיים.

רשלנות בניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי היא אחת משיטות הלידה האפשרויות, כאשר רשלנות רפואית בניתוח בהקשר זה מתרחשת בשני מצבים עיקריים: האחד, בעת הניתוח עצמו והשני, במחדל שלא לבצע ניתוח קיסרי ביולדת.

ביצוע ניתוח קיסרי מחייב מיומנות וניסיון רב של הרופא המיילד. לא אחת, העדרם של אלו, גורם לנזק פיזי חמור אשר היה נמנע, לו רופא סביר ומנוסה דיו היה מבצע את הפרוצדורה. הדוגמא השנייה מתייחסת למצב שבו היולדת לא הופנתה לביצוע ניתוח קיסרי, על אף שזו הייתה שיטת הלידה הטובה ביותר בנסיבות. כך למשל כאשר משקל העובר גדול יחסית, נהוג לבחור בניתוח קיסרי על מנת למנוע בין היתר מצב של פרע כתפיים, אותו נתאר להלן. כמו כן,  כאשר ישנה מצוקה עוברית, או בעת שנשקפת סכנה לבריאות היולדת מכל סיבה שהיא, גם אז הבחירה הרפואית הנכונה תהיה בדרך כלל ניתוח קיסרי. זאת, בשל האפשרות לחלץ באופן מהיר יותר את התינוק מהרחם. כאשר הנזק שנגרם לרך הנולד או לאם, היה נמנע לו היה מבוצע ניתוח קיסרי, הרי שמדובר ברשלנות רפואית וניתן להגיש אפוא תביעת נזקי גוף לפיצוי.

פרע כתפיים

תופעה זו מתרחשת במהלך לידה רגילה, קרי, לידה וגינלית, כאשר בעיצומה של הלידה מתברר למעשה כי העובר גדול מדי ואינו יכול לצאת מהרחם באופן הזה ללא שיגרם לו נזק. כאשר התקיימו גורמי סיכון מסוימים, ניתן היה לצפות מראש כי תופעה זו אפשרית ולפיכך את הנזקים הנלווים לה. על כן במצב זה, מדובר במקרה של רשלנות רפואית בלידה. כך למשל במקרה של משקל גבוה של העובר, סכרת היריון אצל היולדת ו/או עודף משקל של היולדת. כל אלו הנם נתונים שהצוות הרפואי מודע אליהם מראש, או אמור היה להיות מודע אליהם. כמו כן, רופא סביר באותן נסיבות היה מאבחן כי הם עלולים לגרום לפרע כתפיים. לפיכך, יש צריך לבחור בשיטת לידה אחרת כגון ניתוח קיסרי ולא בלידה רגילה. לאלו נזקים יכולה תופעה של פרע כתפיים לגרום? אצל התינוק מדובר בין היתר בשברים בזרועות ובעצם הבריח ואילו היולדת יכולה לסבול בין היתר מקרעים בתעלת הלידה. נציין, כי תופעה של פרע כתפיים יכולה גם להתרחש באופן בלתי צפוי בלידה. אז, מדובר יהיה ברשלנות רפואית רק אם הוכח כי הצוות הרפואי לא התמודד עם הסיבוך כראוי, למשל בחן את כל אפשרויות החילוץ של התינוק או ווידא כי המיילד מנוסה דיו.

שאלי את עצמך: האם מדובר ברשלנות בלידה במקרה שלי?

האם הצוות הרפואי פעל בזמן סביר מהתעוררות הבעיה?

האם רופא מיילד נכח בחדר עם התעוררות הבעיה?

האם יש קשר בין הנזק לזמן התגובה של הצוות?

האם נעשו בדיקות לפני הכניסה לחדר לידה?

האם הנזק נגרם כתוצאה מחוסר מיומנות או ניסיון של הרופא המיילד או הצוות?

התשובות יכולות להעיד על אפשרות למקרה של רשלנות רפואית בלידה

 

שלומית ברק – עורכת דין רשלנות רפואית

אל תתפשרו על הזכויות שלכם!

צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מעורכת הדין שלומית ברק

דילוג לתוכן