רשלנות רפואית באבחון

שלומית ברק, עו"ד

שלומית ברק, עו"ד

משרד עורכי דין נזיקין

חלק גדול מתביעות הרשלנות הרפואית המוגשות בישראל, מתבססות על רשלנות רפואית באבחון. זו יכולה לבוא לידי ביטוי באבחון שגוי של הבעיה, או באבחון מאוחר של מחלה או ליקוי רפואי. התוצאה: המטופל לא קיבל את הטיפול הרפואי הדרוש לו ונגרם לו נזק  פיזי אשר היה נמנע לו היה מאובחן במועד וכראוי.

האם כל אי אבחון הוא רשלנות רפואית?

ישנם מקרים רבים בהם אבחון שגוי או מאוחר, הוביל לנזק פיזי חמור למטופל, לעיתים גם לפגיעה משמעותית בסיכויי ההחלמה שלו ובמקרים מצערים מאוד אף למותו. אולם, חשוב לדעת כי לא כל מקרה של טעות באבחון או אבחון מאוחר, ייחשב לרשלנות רפואית. על המטופל הנפגע יהיה להוכיח בפני בית המשפט כי הרופא המטפל חרג, במחדל או במעשה, מסטנדרט הטיפול הסביר. פירוש הדבר הוא  כי רופא סביר היה צופה את התרחשותו של הנזק שנגרם למטופל ונמנע מאותה התנהגות של הרופא המתרשל.  כך למשל, כאשר רופא לא הפנה מטופל לבדיקות רפואיות נדרשות, בהתאם לסימפטומים עליהם דיווח ובכך מנע אבחון מוקדם של מצבו, ניתן לומר כי מדובר ברשלנות רפואית. זאת משום שרופא סביר באותן הנסיבות, היה יכול לצפות את הנזק שעלול להתרחש בשל אי הפניית המטופל לבדיקות. מחדל לאבחן בעיה רפואית הוא בעייתי במיוחד עת שמדובר במחלה אשר אבחון מוקדם שלה הוא קריטי להחלמה ממנה, כגון מחלת הסרטן. אז בחינת התנהלותו של הרופא תיבחן באופן קרוב יותר. מאידך, כאשר מדובר במחלה נדירה, הקשה לגילוי, אזי מחדל לאבחנה יכול שלא ייחשב למקרה של רשלנות רפואית. זאת משום שגם לו היה פועל הרופא בדייקנות אחרי נהלי העבודה, לא היה מוביל הדבר בהכרח לאבחון המחלה ומניעת הנזק נשוא התביעה.

הגשת תביעה לפיצוי

אם הנכם סבורים כי נגרם לכם נזק עקב רשלנות רפואית באבחון, פנו לייעוץ משפטי מקצועי. במסגרתו, תיבחנה לעומקן נסיבות המקרה ועורך הדין יוכל לחוות דעתו האם ישנה עילת תביעה נגד הגורם המטפל או אם לאו. כפי שהסברנו לעיל, אין בכל טעות או איחור באבחון כדי רשלנות רפואית, אך במידה שכן, תהיו זכאים לפיצוי כספי בגין הנזק שנגרם לכם. לכן, אם יש בכם חשש ולו קל שבקלים, כדאי לפנות להתייעצות אצל עורך דין מומחה. בדומה לכל מקרה של רשלנות רפואית, לתיעוד הרפואי יש חשיבות רבה מאוד ויש בו כדי להכריע את התביעה לטובתכם או נגדכם. לכן, אם הנכם במהלכו של טיפול רפואי ויש לכם חשש כי מדובר במקרה של רשלנות רפואית בלידה, הקפידו לתעד את כל המפגשים עם הרופא ולשמור באופן מסודר את כל המסמכים הרפואיים: סיכומי ביקור, הפניות לבדיקות ותוצאותיהן, אבחנות וכיו"ב. אלו יסייעו בהמשך הדרך לבסס את טענות הרשלנות ולהוכיח כי מחדליו או מעשיו של הרופא, הובילו לנזקיכם ולפיכך, קמה לכם זכאות לפיצוי כספי.

שאל/י את עצמך: האם מדובר באבחון שגוי במקרה שלי?

האם היה ניתן לגלות את המחלה לפני?

האם היו סימנים שהרופא פספס מסיבה כזו או אחרת?

בהנחה שהיו מגלים את המחלה קודם האם היה אפשר לשנות את מהלך המחלה או הטיפול?

לדוגמאות למקרים ולעילות לתביעות רשלנות רפואית בגין אבחון או טיפול שגוי

תשובות חיוביות מעידות על אפשרות למקרה של אבחון שגוי
קורפוס קלוסום רשלנות רפואית באבחון

מאמרים נוספים

שלומית ברק – עורכת דין רשלנות רפואית

אל תתפשרו על הזכויות שלכם!

צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מעורכת הדין שלומית ברק

דילוג לתוכן