גזירת גורל או רשלנות באבחון

שלומית ברק, עו"ד

שלומית ברק, עו"ד

משרד עורכי דין נזיקין

גזירת גורל או רשלנות באבחון

תשעה חודשים מלווים במתח ודאגה כאשר רצון ותפילה אחת בלב כל אם הרה: ללדת תינוק בריא.

מגוון הבדיקות שהרפואה מציעה הולך ומשתכלל. האישה סומכת על רופא המעקב שיפנה אותה לכל בדיקה מתאימה בהתאם לנתוני האישה ונתוני ההיריון ולממצאים שעולים מן הבדיקות. האחריות המוטלת על כתפי רופא המעקב היא גדולה ביותר. הוא גם מפנה לבדיקות ומסביר לאישה את חשיבות ביצוע הבדיקות וגם עוקב אחר התוצאות והממצאים, ובהתאם, מציע בדיקות נוספות אם צריך. כל מקרה לגופו וכל היריון הוא עולם ומלואו. זהירות וערנות של רופא יש בה כדי למנוע לידת עובר בעל מומים אשר בעול גידולו יישאו ההורים וזהו עול כבד מנשוא.

והשאלה הגדולה: כאשר נולד עובר עם מום משמעותי הינה   האם בזהירות סבירה ניתן היה לגלות את המום ולהביא  את המידע בפני ההורים. נקודת המוצא היא שהמום התרחש במהלך ההיריון ברחם ולא בלידה עצמה.

מגוון המומים הינו לצערנו גדול אף הוא. תקצר היריעה מלפרט את מגוון המומים האפשריים. מומים על רקע חסר בכרומוזום או חלק ממנו כולל מגוון רחב של תסמונות גנטיות, מומים על רקע אירועים בהיריון כמו אירוע איסכמי שגורם להפרעה בהספקת דם וחמצן  למוח העובר, אירועים על רקע זיהומים אימהיים ועוד. במהלך ההיריון הגורם פחות חשוב מה שחשוב זה הביטוי החיצוני שלו בבדיקות שנערכות לאם ולעובר.

במאמר זה אתייחס למומים שהביטוי החיצוני שלהם מתחיל לבוא לביטוי  במעקב הגדילה ובבדיקות הביומטריות שנערכות לעובר. במעקב גדילה מתבצעות באופן רגיל מדידות של היקף ראש, היקף בטן ואורך עצם הירך.

היקף ראש קטן על רקע אנומליות גנטיות: יש לחשוד במצב זה כאשר:

  1. היקף הראש של ההורים הינו בגדר תקין
  2. היקף הראש של העובר היה תקין בשלב מוקדם של ההיריון ובהמשך חלה האטה בצמיחת הראש תוך שבירת אחוזונים כלפי מטה במעקב סידרתי
  3. יש הגדלה של חדרי המוח או הופעת נוזלים סביב חדרי המוח
  4. קיימים מומים נוספים במוח או מומים אחרים מחוץ למוח.

מהו הבירור שיש לבצע כאשר מתגלה היקף ראש קטן:

ייעוץ גנטי,

קביעת קריוטיפ בד"כ ע"י בדיקת מי שפיר. אם יש היסטוריה משפחתית ניתן לשלוח בדיקת FISH מכוונת לבעיה הספציפית

אנמנזה משפחתית קפדנית

סקירה מכוונת למוח

MRI מוח

סרולוגיה לTORCH

ייעוץ מסכם בד"כ במרפאה רב תחומית. מטרת הייעוץ לסכם את הממצאים ולהעריך את חומרת הבעיה לגבש המלצה למעקב וטיפול. לפי חומרת הבעיה צריך גם להעמיד בפני ההורים את האופציה לפנות לוועדה להפסקת היריון.

 

רופא אשר מתעלם מהחשד ולא מפנה את האישה להעמקת הבירור מתרשל בביצוע תפקידו. אם הבדיקות אותן נמנע הרופא מלבצע או להפנות האם לביצוען היו מעלות חשד סביר לנזק הרי שאין מדובר בגזירת גורל אלא במצב שניתן היה למנוע ועל כן ניתן לבחון הגשת תביעת רשלנות רפואית על מלוא הנזקים.

ירך קצרה

קיצור עצם הירך מתייחס למצב בו האורך הנמדד של עצם הירך של העובר קצר מן האורך הצפוי לגיל ההיריון. במידה והירך מאד קצרה, מתחת לשתי סטיות תקן, יש למדוד את כל העצמות הארוכות של העובר,( זרוע, אמה, ירך ושוק ) ולוודא שלא מדובר במחלה נדירה ביותר של גדילת עצמות, או גמדות מסוג כלשהוא.  הממצא של עצם ירך קצרה מעלה סיכון לבעיות והוא עלול להיות חלק מאנומליות כרומוזומליות,גנטיות ומומי שלד  ועל כן יש צורך לבצע פעולות כאשר עצם הירך קצרה מתחת לאחוזון 2.5

מהו הבירור שיש לבצע כאשר מתגלה  עצם ירך קצרה

ייעוץ גנטי

מעקב גדילה כל 2-3 שבועות

מדידה של כל העצמות הארוכות כחלק מהברור של דיספלזיה  שילדית.

ושוב רופא אשר מתעלם מהחשד ולא מפנה את האישה להעמקת הבירור מתרשל בביצוע תפקידו. אם הבדיקות אותן נמנע הרופא מלבצע או להפנות האם לביצוען היו מעלות חשד סביר לנזק הרי שאין מדובר בגזירת גורל אלא במצב שניתן היה למנוע ועל כן ניתן לבחון הגשת תביעת רשלנות רפואית על מלוא הנזקים.

מאמרים נוספים

שלומית ברק – עורכת דין רשלנות רפואית

אל תתפשרו על הזכויות שלכם!

צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מעורכת הדין שלומית ברק

דילוג לתוכן