רשלנות רפואית – התרשלות בקריאת מוניטור במהלך לידה

שלומית ברק, עו"ד

שלומית ברק, עו"ד

משרד עורכי דין נזיקין

בתיק ת.א 58725-11-12 שנדון בבית משפט השלום בת"א נדונה השאלה של התרשלות בקריאת מוניטור.

התובעת הגיעה לביה"ח בשבוע 38+2 עקב תלונות על צירים, ולאחר בדיקות כלליות ובכלל זה בדיקת דופק, חוברה בשעה 03:00 לערך, למוניטור ע"מ לבחון את דופק העובר. בדיעבד הסתבר שהדופק שהוצג במוניטור אליו התחברה התובעת לא היה של העובר, אלא של האם.

המיילדת שחיברה את התובעת למוניטור הייתה מיילדת בתחילת דרכה בביה"ח, לאחר שהלה זיהתה כי המוניטור אינו מראה האצות מספקות, ביקשה מהתובעת לשכב על צידה השמאלי (פרקטיקה מקובלת לגרימת האצה במוניטור). לאחר 40 דק' חיבור למוניטור, ולאחר הפסקת המוניטור לצורך נוחיות, הגיעה מיילדת אחרת, ומשראתה כי הדופק שמופיע במוניטור זהה לזה של האם, הזמינה רופא לבדיקת אולטרסאונד. בבדיקת אולטרסאונד, למרבה הצער, נמצא כי העובר ברחמה של התובעת ללא רוח חיים.

בית המשפט קובע כי כאשר יולדת מגיעה לבית החולים כשהיא מצויה בסיכון גבוה, נקודת המוצא של צוות הרפואי צריכה להיות שקיימת סכנה לעובר. לכן, אין זה סביר לחכות עד לתוצאות המוניטור (שלכל הפחות לוקח 25 דק'), ורק לאחר מכן "לגלות" מה שלום העובר. עם זאת לא סביר שבכל מקרה של יולדת בסיכון הריוני ייעשה מיד אולטרסאונד עם הקבלה לבי"ח, ולכן איני מצפה מביה"ח לעשות כן.

המוניטור מבצע את הדיאגנוזה הראשונית, ולעיתים החשובה ביותר לעניין מצב העובר, ובאמצעותו הצוות הרפואי מאבחן האם מדובר במצוקה עוברית, ופועל בהתאם.

הבעיה היא שלעיתים המוניטור מציג רק את הדופק של האם, ולכן אין לדעת מה מצב העובר, מצב זה בעייתי שכן עלול לבלבל את הצוות הרפואי ולגרום לו לחשוב כי מדובר בדופק העובר, בדופק תקין, ואז להגיב מאוחר.

בית המשפט קובע כי אין כל סיבה הגיונית (כלכלית או מקצועית) שיש בה בכדי למנוע מהאחות המנטרת, לוודא כי אכן קיים דופק לעובר, ובמיוחד במקרה בו המוניטור אינו מראה האצה, ודופק היולדת כפי שזה נבדק בקבלתה למיון זהה לזה הנראה במוניטור.

לשאלת הקשר הסיבתי בין התנהלות בית החולים למות העובר קובע בית המשפט כי בכך שהייתה רשלנות בבדיקת המוניטור ובכך נמנע מן התובעת להוכיח כי מצב העובר היה תקין בהגיעה לבית החולים, עובר הנטל להוכיח כי לא כך היה הדבר על בית החולים.

"משלא ניתן לדעת מתי אפסו סיכויי העובר להפוך ליצור חי, איני משוכנע במידה מספקת כי לא ניתן היה למנוע מצב זה בבית החולים," ולכן קובע בית המשפט כי בית החולים אחראי למות העובר.

מאמרים נוספים

שלומית ברק – עורכת דין רשלנות רפואית

אל תתפשרו על הזכויות שלכם!

צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מעורכת הדין שלומית ברק

דילוג לתוכן