רשלנות רפואית באבחון מום בהריון

שלומית ברק, עו"ד

שלומית ברק, עו"ד

משרד עורכי דין נזיקין

רשלנות רפואית באיבחון מום בהיריון
1. כאשר נולד עובר עם מום או נכות שאובחנו לאחר לידתו השאלה הראשונה הנשאלת באיזה מום מדובר. ישנם גורמים אפשריים רבים. נקודת המוצא היא שהנזק התרחש בזמן ההיריון.
2. לצורך בחינת השאלה האם הייתה רשלנות רפואית באבחון המום במהלך מעקב ההיריון חשוב להגיע לאחר הלידה לאבחנה מדויקת של המחלה או התסמונת אותה נושא העובר. יחד עם זאת בית המשפט הכיר באחריות של רופאי המעקב גם כאשר לא הייתה אבחנה מדויקת של התסמונת והשאלה החשובה היא מה הביטויים של התסמונת במהלך ההיריון.
3. האפשרויות הן רבות והגורמים לנזק אף הם רבים ומגוונים, כך למשל יכול שהנזק נעוץ בבעיה בשליה ו/או באירוע של חוסר באספקת דם לעובר במהלך ההיריון. לעיתים הנזק נגרם עקב זיהום במהלך ההיריון ולעיתים מדובר בתסמונת שמקורה בחסר או מוטציה של כרומוזום.
4. בכל אחת מהאפשרויות שציינתי יכול ויהיה לכך ביטוי בהתפתחות העובר בעודו ברחם. חוסר באספקת דם יכול לבוא לביטוי בהיקף ראש קטן לגיל ההיריון. במקרה כזה מעקב היריון רגיל יוביל לצורך בבדיקות נוספות וניתן לאבחן את המום במהלך ההיריון. עפ"י נייר עמדה של משרד הבריאות די בכך שהיקף הראש קטן ב2 סטיות תקן לעומת ההיקף הממוצע לגיל ההיריון כדי לעורר חשד והפניה לבדיקות מכוונות למוח העובר.
5. במקרה של תסמונת גנטית אף שאין התוויה לבדיקת כרומוזומים כעניין שבשגרה הרי שלכל תסמונת יש ביטויים שיכולים להיות מאובחנים בהיריון. במקרה שלתסמונת יש ביטוי בתווי פנים דיסמורפיים או בעיניים קטנות או בחיך שסועה הרי שבסקירה מורחבת יש מקום לזיהוי מומים אלה.
6. במקרה של מום לבבי בדיקת אקו לב עובר עשויה לאבחן מומים אשר יצדיקו עריכת בדיקת נוספות.
7. בת.א 9513-03-09 חייב בית המשפט המחוזי מרכז את קופת חולים כללית לפצות ילדה והוריה עקב כך שלא בוצע לה אקו לב עובר כפי המלצת הרופא הגנטי.בית המשפט קבע שאילו נערכה הבדיקה היה בה כדי לגלות את המום. הקטינה נותחה לתיקון החור בין חדרי הלב עימו נולדה. כתוצאה מסיבוכי הניתוח נגרם לה נזק מוחי קשה. ראוי לציין כי לא נמצאה תסמונת גנטית ממנה סבלה הקטינה. נזקיה הוערכו ע"י בית המשפט בסכום של 8,155,603 ₪.
8. ובכן מומי לב ניתן לגלות בסקירת מערכות כמו הפגם הנ"ל דהיינו פגם במחיצה הבינחדרית.כאשר מדובר בחור העולה על 3 מ"מ והוא לא אובחן בסקירת מערכות הדבר עשוי להצדיק תביעת רשלנות רפואית
9. בבדיקת אולטרסאונד ניתן לגלות גם מומים בכליות, ריבוי מי שפיר, שינויים בתווי פנים ועוד.
10. ברור שאין חובה לאבחן את התסמונת במדויק במהלך ההיריון אך יש ליתן את הדעת לסימנים מחשידים אשר מחייבים בדיקות מעמיקות יותר ואשר בסבירות גבוהה ניתן באמצעותן לדעת כי העובר אמור להיוולד עם מום.
11. ברי כי כאשר יש בני משפחה נשאים של תסמונת או סובלים מפיגור או מבעיה אחרת מוטלת על רופא המעקב חובה לערוך בדיקות בהתאם לסוג התסמונת לרבות בדיקת fish . האמור לעיל מתייחס למעקב היריון בו אין כל אינדיקציה עפ"י עץ המשפחה לערוך בדיקות ספציפיות.

מאמרים נוספים

שלומית ברק – עורכת דין רשלנות רפואית

אל תתפשרו על הזכויות שלכם!

צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מעורכת הדין שלומית ברק

דילוג לתוכן