רשלנות ביילוד מצג רגליים

שלומית ברק, עו"ד

שלומית ברק, עו"ד

משרד עורכי דין נזיקין

מצג רגליים- רשלנות באבחון ולידה נרתיקית
1. בעת לידה יש לבחון באיזה מצג נמצא העובר וזאת כדי לקבל החלטה באשר לאופן ניהול הלידה וכמובן האם ללכת ללידה נרתיקית או לניתוח קיסרי
2. כאשר העובר מצוי במצג ראש ובהעדר שיקולים אחרים הולכים ליילוד ולא לניתוח. השאלה מתעוררת כאשר העובר במצג עכוז. קיימים שלושה סוגי מצבים במצג עכוז:
א. מצג עכוז בלתי שלם המכונה גם מצג רגליים בו רגלי העובר שמוטות לכיוון צוואר הרחם והנרתיק. במצג זה בבדיקה ניתן למשש רק את כפות הרגליים
ב. מצג גרידא בו רגלי העובר מקופלות אל עבר הגוף. במצג זה נמוש העכוז בלבד וניתן למשש אותו באמצעות בדיקה ידנית
ג. מצג שלם בו רגלי העובר נמצאות בתנוחת ישיבה מזרחית. במצג זה נמושים הן העכוז והן כפות הרגליים.
3. רק כאשר מדובר במצג עכוז בו הרגליים מקופלות לעבר הגוף וברור שהעכוז יוצא קודם בתעלת הלידה יש מקום להורות על לידה נרתיקית אולם כאשר האיברים הראשונים שיוצאים הם הרגליים שהם איברים קטנים קיים חשש שתעלת הלידה לא תהיה רחבה מספיק והכתפיים והראש יתקעו ויהיה קושי בחילוצם. מצב כזה מחייב ניתוח קיסרי.
4. בת.א 25209-04-14 קיבל בית המשפט השלום בהרצליה תביעה של קטינה אשר נפגעה במהלך לידתה ונותרה עם פגיעה עצבית בשתי הידיים יותר מימין
5. בית המשפט קבע כי בשנה בה נולדה הקטינה דהיינו 1991 הפרקטיקה הנוהגת במקרה של מצג עכוז בלתי שלם הוא להפנות את האישה לניתוח קיסרי.
6. נקבע כי אי ביצוע ניתוח קיסרי במקרה זה מהווה התרשלות מצד בית החולים
7. בית המשפט הסתמך על חוות הדעת מטעם התובעים לפיה במצב כזה כשהרגליים יוצאות ראשונות יש צורך במאמץ לשחרור הראש הכוללת משיכה רבה של גוף התינוק. מצב זה יוצר מתח רב באזור הצוואר של התינוק וניסיונות סיבוב הגוף והראש כדי לשנות את היאחזות הקטרים של הראש לעומת הקטרים של האגן.
8. אחד הסיבוכים במשיכות אלה הוא פגיעה בעצבים היוצאים מעמוד השדרה הצווארי אל הזרועות( הפלקסוס ברכיאלי). מתיחת יתר כזו יכולה לגרום לקרעים, בדרגות שונות, בעצבים אלה עם שיתוקים של הזרוע בה נפגעו העצבים.
9. כאמור מצא בית המשפט כי בית החולים התרשל וכי עקב רשלנותו נותרה הקטינה עם נזק עצבי קשה ופגיעה בשתי הידיים.
10. בית המשפט חייב את בית החולים לפצות את הקטינה על נזקיה.

מאמרים נוספים

שלומית ברק – עורכת דין רשלנות רפואית

אל תתפשרו על הזכויות שלכם!

צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מעורכת הדין שלומית ברק

דילוג לתוכן