בדיקת היקף בטן בהריון- רשלנות באי ביצוע

שלומית ברק, עו"ד

שלומית ברק, עו"ד

משרד עורכי דין נזיקין

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי קופ"ח כללית התרשלה בכך שרופא מעקב ההיריון לא כלל בבדיקת האולטרא סאונד שנערכה לאישה בדיקת היקף הבטן בנוסף להיקף הראש ועצם הירך.היקף בטן קטן לגיל הריון מהווה אינדיקציה  לביצוע סקירת מערכות ואבחון מומים מולדים. בתיק זה מדובר בהריון שהסתיים בלידה בשנת 1985.נולדה תינוקת שסבלה במומי שלד ביד שמאל לרבות חסר באצבעות וכן מהעדר כליה אחת.

דר' פטר יעקובי נתן את חוות הדעת מטעם התובעים ובית המשפט בפסק הדין קבל את חוות דעתו. על פי חוות דעתו עליה גם חזר בעדותו בבית המשפט, ניתן היה לבצע בדיקת סקירת מערכות בשנת 1985 בבתי חולים וגם במכונים פרטיים, ועל כן על הרופא היה ליידע את התובעת בדבר אפשרות זו.בנוסף הוא ציין כי היה קיים סטנדרט לביצוע סקירת מערכות גם בשנת 1985 אשר בהמשך גובש לנוהל של משרד הבריאות.

בית המשפט קבע כי העדר נוהל איננו הקובע בשעה שבפועל  הייתה פרקטיקה לפיה בוצעה סקירת מערכות. מאחר ובבדיקה שנערכה היה פער בין גיל ההיריון עפ"י וסת אחרון לבין הגיל הסונוגרפי של הריון. פער של 3 שבועות מעלה חשש של ממש לתקינות ההיריון ומחייב מעקב קפדני.

מדידת היקף ראש ואורך ירך כמתאימים לגיל ההיריון אינו מסיר את החשש לעובר קטן בהעדר בדיקת היקף בטן. כתוצאה מאי ביצוע בדיקה של היקף בטן נמנע מהורי התינוקת מידע חיוני ביחס לגודל העובר ובאם היה קיים  פער בין היקף הבטן לגיל ההיריון. בית המשפט קיבל בהקשר זה את עדות מומחה התובעים כי ניתן היה בבדיקת היקף בטן לאבחן העדר כליה. חסר זה מחייב בדיקת עצמות לאור הקשר בין חסר כליה למומי שלד. לאחר שבית המשפט קבע שהרופא התרשל הוא קבע גם כי לולא ההתרשלות ניתן היה לאתר את המומים וכי מדובר במומים קשים.

בית המשפט העריך את נזקי הקטינה בסך של ארבעה מליון ₪.

מאמרים נוספים

שלומית ברק – עורכת דין רשלנות רפואית

אל תתפשרו על הזכויות שלכם!

צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מעורכת הדין שלומית ברק

דילוג לתוכן